Da Vinci Code, John Cage og magiske hemmeligheder om at tænke kreativt

I en kultur, hvor kunst og liv er ofte uløselige, magiske hemmeligheder om at tænke kreativt: The Art af ætsning og livets sandheden (Prestel Publishing, ISBN 3-7913-3654-1, $35) kommer som senest i en serie af bøger, hjemmesider og magasiner, der holder dem sammenflettet.

I de sidste par år, har antallet af magasiner og hjemmesider helliget kunst kritik, kunstprojekter og fundne kunst, ballon, et tegn på stigende begejstring omkring kunst blandt mennesker fra alle samfundslag. Der er en overflod af nye bøger, på den ene side (side af kulturel kritik), Michael Kimmelman The Accidental mesterværk: om kunsten af liv og Vice Versa, John Updike stadig kigger: Essays om amerikansk kunst; på den anden side (side af ren pop kultur) en insurgence af enormt succesfulde romaner baseret så meget på kunst som på livet: pige med perleørering, Jonathan Harr The Lost maleri, sidst men ikke mindst, Da Vinci Mysteriet.

Og så er der masser af eksempler på pop kulturel kritik, såsom Hal Niedzvieki Hej, jeg er speciel: hvordan individualitet blev den nye overensstemmelsesvurdering, samt utallige bøger og produkter på markedet designet til at hjælpe alle, fra forretningsfolk til babyer til buschauffører omfavne deres egne kreative geni.

Magiske hemmeligheder, som er på én gang en bog, en DVD og en hjemmeside (), er en af de klogeste af disse strejftog i at udforske kreativitet. Bogen er stereotyp uden at være forudsigelige: forfatteren Kathan Brown har organiseret det i 13 kapitler, én for hver “magisk hemmelighed,” (mine favoritter er kapitler fem og seks, “Ikke ved, hvad du ønsker” og “Ved, hvad du ikke ønsker,” en meget Zen-lignende sammenstilling). Magiske hemmeligheder formår at pakke en masse i, fra historier om kunstnere til spekulationer om den kreative tankeproces. Endnu Brown bruger ikke mere end en håndfuld sider om nogen en hemmelighed, og løser sin læser klart og koncist, ikke som en entertainer eller en akademisk, men som en fortrolig, elev og ven. Hun guider sit publikum trygt på en sti, der fører indad, men stadig en eller anden måde ender op uden for sig selv.

Det er en bedrift i sig selv, blot der magiske hemmeligheder formidler en masse oplysninger. Ætsning, finder man, er en århundredgamle teknik incising et billede ind i metal med syre. Kunstneren begynder ved at dække overfladen af en kobber plade med et hårdt, voksagtig grunding. Han skærer billedet han ønsker i jorden med en Radering nål eller anden skarp værktøj, så dykker plade i syre. De syre bid ind i riller og sprækker, voksagtig jorden er gnides, og billedet er overladt forankret i den glatte overflade af pladen. De resulterende indsnit er fyldt med blæk, et stykke papir er lagt på pladen, og det hele er kørt gennem trykpressen. Skrabning og tilslidningsprocedure kobber, gnide blæk ind i rillerne, og trække pladen gennem pressen er meget fysisk, arbejdskrævende processer, der involverer en masse omhyggelige og detaljerede arbejde, men de indsatte linjer en kunstner kan få er ofte de mest delikat du nogensinde har set, og de mest subtile teksturer. Selvom ætsning er værdsat af mange kunstelskere, kan antallet af master raderere i USA være sammenlignelige med antallet af virtuose organister eller sjældne orkidé kultivatorer. Det er ikke den første ting, de fleste mennesker tænker på når de står med noget så stort som liv.

Men ætsning har været Kathan Browns liv. Trods skønheden i radering, blev det ikke taget alvorligt i USA samtidskunst markedet indtil Brown gjorde det hendes mission at genoplive den. Da Crown Point presse starten i 1962, kunstnere fra hele verden, der arbejder i forskellige medier — fra San Francisco begrebsmæssige billedhugger Tom Marioni til New York komponist John Cage; fra oprindelige australske kunstner Dorothy Napangardi til pakistanske-født miniature maler Shahzia Sikander — har været trukket der for en unik oplevelse i kunst gør. Magiske hemmeligheder om at tænke kreativt markerer 40-fjerde år i Browns meget energiske og lidenskabelige karriere.

Forskellige kunst repræsenteret ved Crown Point taler til dybden af Browns forståelse af det; mens hendes teknik er smalle, hendes rækkevidde er bred, og det er hvad der gør magiske hemmeligheder en magtfuld læse. Brun giver en bred forståelse af ætsning proces, og i sidste ende skridt tilbage for at undersøge kreativitet, selv. “Mange kunstnere har fortalt mig, at de efter at have arbejdet med radering har en ny bevidsthed om hvad de gør i deres maleri eller skulptur,” skriver hun i forordet. “Du kan dele deres bevidsthed gennem denne bog, som er for kunstnere og folk, der har – eller gerne vil have – ånden i kunstner.” Faktisk, Browns stil gør det svært ikke at dele denne bevidsthed: ligesom god kunst, forfatterskabet gør hendes emne, synes både indlysende og en eller anden måde dyb.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *